PIIKAJÄRVEN LENTOKESKUKSEN HISTORIA


Kipinä lentokentän syntyyn syttyi kirjaimellisestikin ottaen sunnuntaina 11.7.1926 noin klo15.

Silloin Raumalta Peipohjaan matkalla olleen junan höyryveturi heitti piipustaan kipinän sytyttäen metsän palamaan. Tuli saatiin kuin saatiinkin aikanaan sammumaan, mutta 100 ha metsää paloi. 

Iso paloaukea oli erinomainen paikka Ilmavoimien varakentäksi. Kentän suunnittelutyöt alkoivat v.1934. Varsinaisiin rakennustöihin päästiin vasta v.1941. Tie- ja vesirakennuslaitos rakensi kenttää työllisyystyönä ja osana sotilaallista varusteluohjelmaa. 

Vuonna 1942 Porin lentokenttä jouduttiin luovuttamaan saksalaisille. Samassa yhteydessä luovutettiin myös Piikajärven lentokenttä saksalaisten käyttöön. Heidän aikanaan kentälle rakennettiin ruokala- ja majoitusrakennus, talli 25:lle hevoselle, saha ja sirkeli. Ratapölkkyjä sahattiin kapearaiteista rautatietä varten.

Saksalaisaika jäi kuitenkin vain vajaan vuoden mittaiseksi. Kenttä luovutettiin takaisin Ilmavoimille keväällä 1943. Alkuperäisestä rakennussuunnitelmasta toteutettiin lopulta vain suppeampi 1. vaihe kiitoteineen 12-30 ja 17-35. Saksalaiset siirsivät lähtiessään pois kaiken siirrettävissä olevan, jopa ratapölkytkin.

Sotien jälkeen kenttä jäi vähäiselle käytölle ja metsittymään. Vuonna 1959 kenttä luovutettiin harrastusilmailijoiden raivattavaksi ja käyttöön. Rauman Ilmailukerhon Kalle Kastola lensi kentältä ensimmäisen harrastuslennon 17.5.1959 Grunau Baby purjekoneella.

Nykymuotoinen Piikajärven lentokenttä oli syntynyt...